Vocal Painting - Korprøven

Kortools bidragsydere 2024: Korkollektivet

Præsentation af nogle af de grundlæggende tegn fra metoden Vocal Painting (VoPa) og en præsentation af, hvordan de kan bruges i korprøven. Både i forbindelse med indstudering og i detaljearbejdet.

Vocal Painting - Korprøven

Der findes et værktøj, som er super effektivt, når vi arbejder med kor. Det er en forholdsvis ny metode , udviklet af Jim Daus Hjernøe, det hedder Vocal Painting eller i daglig tale VoPa. 

VoPa handler i udgangspunktet om at improvisere sammen i koret, men VoPa kan bruges til andet end at improvisere. Det er nemlig et intuitivt tegnsprog ligesom solmisation. Vi kan hurtigt forklare tegnene, som derefter kan bruges i flow med musikken, så vi ikke skal forklare i endeløse sætninger, hvordan vi vil have en sang til at lyde. Vi kan hurtigt og simpelt vise tegnet, og koret vil reagere. Vi leder altså koret uden brug af ord.

Det tager tid at blive fortrolig med VoPa - både som korleder og sangere, og derfor er det vigtigt, at man er tålmodig, prøver sig frem og ikke giver op ved de mindste fejl. Man lærer både af succeser og fejl! 

Vocal Painting er et tegnsprog bestående af mere end 75 tegn og der kommer hele tiden nye til. Tegnene kan vise toner, rytmer, performance, udtryk, arrangement mm., og man kan stille og roligt implementere tegnene i koret via icebreakers, opvarmning, indstudering osv. 

Der findes en app, hvis man er nysgerrig på at få alle tegnene at se og høre dem i brug. Den hedder Vocal Painting og kan findes på https://theintelligentchoir.com/. 

Fire grundlæggende tegn til brug i indstuderingen
For at det ikke bliver uoverskueligt at skulle i gang med at lære tegnene, har vi udvalgt de mest basale tegn, som man hurtigt kan komme i gang med, let kan forklare, og vi viser dem i brug i videoerne. Vi giver korsangerne et fokus, så vi kan rette og ‘redigere’ musikken. 

De første tegn kan f.eks. bruges under indstudering. Vi bruger følgende tegn: 

Energize som betyder, at vi fjerner toner, men alt andet i sangen fortsætter. Det vil sige ord, rytmer, energi mm. 
Sing
som betyder, at vi sætter alt sammen - toner, rytmer, ord, dynamik og korstemmer. 

Korte/lange toner
Underdelinger er alt det der sker i pauserne mellem tonerne. Musikken fortsætter, selvom korsangeren muligvis ikke skal synge på det givne tidspunkt.
Mute er ligesom at skrue ned for lyden, når man hører musik. Sangen fortsætter, men muter man, kan den kun høres med det indre øre. 

Øvelsen går ud på
Introducér hvilke tegn, du vil bruge.

Vælg omkvæd, vers, stykke af en sang, du vil indstudere.

Sæt en plan for, hvordan du vil bruge tegnene eller gør noget tilfældigt - følg dit flow.

Opnå et godt resultat med fokus på rytmer, performance, det indre øre eller andet.

Fem tegn til brug i detaljearbejdet
Når sangerne er fortrolige med noderne, kan vi begynde vores detaljearbejde. Det fungerer godt, at man sætter tingene på spidsen, og f.eks.  finder ud af hvor kraftigt eller svagt, koret kan synge, så du kender dit parameter. Det samme kan man gøre med nasallyd vs luft. 

Derudover arbejder vi med bevidsthed omkring tonerne. Det kan man gøre ved at lave fermater, så man får skabt bevidsthed om og afstemt akkorderne i arrangementet. Det er en god udfordring for sangerne at skulle synge noget langsomt og hurtigt, så de kender deres egen stemme ud og ind - og udenad er altid godt! 

Vi bruger nu følgende tegn: 

Match: Vi skygger alt, hvad én person gør (både krop, stemme, klang)
Volume
Nasal/luft: Syng gennem næsen eller syng luftigt
Reset: Gå tilbage til, hvad du lærte først. 
Fermat: Når hånden lander, starter fermaten, og man bliver liggende på tonen. 

Øvelsen går ud på
Introducér hvilke tegn, du vil bruge.

Fortsæt på en indstuderet sang.

Sæt en plan for, hvordan du vil bruge tegnene eller gør noget tilfældigt - følg dit flow.

Opnå detaljer ved brug af sangernes egne ører og din vejledning via VoPa. 

Børnekor
Hvis vi vil have børnekor til at synge på en bestemt måde, virker det ikke altid at sige “nasal”. Til gengæld kan man sige, at de skal synge som hekse! Sæt nogle billeder på, så de er med på, hvad det betyder. 

Børnekor reagerer intuitivt på tegnene, og hvis du ikke får, hvad du tænker, at du viser, kan det være, at du skal omformulere din forklaring på det, eller du ikke viser det tydeligt nok. 

Børnekor er meget hurtige til at lære udenad, så de kan hurtigt blive klar til, at tegnene bliver brugt. Se, hvor hurtigt de kan reagere og husk at have en puls i rummet ved f.eks. mute, så de ikke stikker af. Alternativt kan I fortsætte med at bevæge munden - blot uden lyd. 

Materialet er udarbejdet med udgangspunkt i filosofien om “Det intelligente kor”. For mere information gå til www.theintelligentchoir.com