Vær som bananen
Kortoolsbidragsydere 2024: Tine Fris-Ronsfeld og Kristoffer Fynbo Thorning
Hvordan rekrutterer vi sangere til vores kor og hvordan sikrer vi os, at de har lyst til at blive? I denne video forklarer Tine og Kristoffer betydningen af at være tydelig omkring, hvad du vil med dit kor og din musik - og at holde hvad du lover.
Instruktør og video: Tine Fris-Ronsfeld og Kristoffer Fynbo Thorning
Hvorfor skal du være som en banan?
" Hvorfor er bananen den mest populære frugt i verden?" " Det er fordi den holder hvad den lover." - Tine Fris- Ronsfeld og Kristoffer Fynbo Thorning.
Rekruttering og fastholdelse er ikke altid ligetil. Men med den lange gule frugt som metaforisk huskeregel, da kan det hele blive lidt nemmere.
Når du ser på en banan, så afslører farven, hvordan den vil smage. Derfor er det let at vælge lige præcis den banan, som du har lyst til. Dermed holder bananen hvad den lover og det er hvad du også skal, når der skal rekrutteres til dit kor.
Der skal altså være en sammenhæng mellem fortællingen om dit kor og hvad dit kor faktisk er og kan. Ved rekruttering kan den frugtigemetafor også bruges som en huskeregel for, at det altid er en god ide at give smagsprøver. Det kan fx. være med åbne korprøver, hvor eventuelle nye korsangere kan få en bid af, hvad dit kor har at byde på.
Det samme gode råd er gældende ved fastholdelse, hvor sammenhængen mellem fortællingen om dit kor også skal være det, som rent faktisk er gældende i årets gang i koret.