Intonation
Kortools bidragsydere 2024: Korkollektivet
Intonation er et samspil mellem sangteknik og hørelære. Læs her om audition ("Den indre stemme") og find øvelser til at arbejde med dette.
Intonation
Arbejdet med intonation er et ret almindeligt fokus i korlederens arbejde med koret, uanset om vi arbejder med utrænede eller trænede sangere. Intonation er et komplekst emne, da den influeres af mange forskellige ting.
Helt kort kan man sige, at intonation handler om sangteknik og hørelære, og de to ting kan ikke adskilles. Så når vi har intonationsproblematikker i vores kor, må vi arbejde med begge dele. Dette arbejde kan gribes an på mange måder og herunder følger en gennemgang af nogle af de mange faktorer, som spiller ind på, hvordan vi intonerer.
Vores evne til at huske tonerne
Når vi hører toner og melodier bliver disse lagret i vores korttidshukommelse, hvilket betyder, at vi glemmer detaljerne efter kort tid, herunder tonens pitch. Det er eksempelvis grunden til, at vi ofte er nødt til at give nye toner til sangerne, hvis de forstyrres af andre tanker eller snak.
Mennesker med totalt gehør kan lagre pitch anderledes og vil derfor være undtaget, men langt de fleste af os glemmer altså detaljerne forholdsvis hurtigt, og det vil derfor ikke give mening at prøve at huske tonerne længere tid af gangen.
Audiation - Den indre musik
Når vi taler om hørelære, så er det ofte begrebet audiation vi refererer til.
Audiation, eller ’Den indre musik’, som det i denne sammenhæng er oversat til, forholder sig til vores evne til at forestille os lyd, som ikke er til stede i det fysiske rum. Begrebet er defineret af Edwin E. Gordon, der beskriver audiation som den proces, der foregår, når man assimilerer og forstår den musik, som høres i nuet eller på et tidspunkt i fortiden. Det er ikke bare imitation eller evnen til at huske, men derimod evnen til at ’genafspille’ en melodi eller et musikalsk mønster. Begrebet sammenlignes med det at tænke på sit modersmål, altså et sprog som eksisterer med alle sine detaljer inde i hovedet. Audiation kan foregå i de fleste aspekter af arbejdet med musikken, f.eks. når man lytter, performer med noder, synger efter gehør, improviserer, komponerer eller noterer musik.
Denne evne til at ‘genafspille’ en melodi, inde i hovedet, er essentiel for vores intonation, fordi den giver os en dybere forståelse af musikken. Man kan sammenligne det med professionelle sportsfolk, der mentaltræner og gennemgår en bestemt bane inde i hovedet, så den bliver en mere integreret del af kroppen og sindet. På samme måde kan vi yde bedre og mere præcist ved at forstå musikken bedre.
Audiation skal trænes, og det er ikke noget vi nødvendigvis er særligt gode til, hvis vi ikke er trænede musikere. Du kan teste dig selv;
Sæt dig godt til rette og slap af i kroppen.
Forestil dig, at der er helt stille.
Ud af den stilhed forestiller du dig en tone på vokalen U.
Når tonen står klart, så syng den tone du har forestillet dig.
Hvis du kan forestille dig en tone, så har du stiftet bekendtskab med audiation. Hvis du også kan synge den, så kan du også omsætte den indre musik til musik i det fysiske rum. Den del vender vi tilbage til.
Når man skal arbejde med den indre musik, så handler det om at aktivere funktionen ligeså snart det giver mening i korprøven. 5 minutter i opvarmningen vil gøre underværker på den lange bane.
Øvelser
1) Lav små øvelser hvor du spiller en tone på klaveret.
- Lad sangerne tænke på tonen og når de kan forestille sig den, må de synge den.
- Tempo og sværhedsgrad med flere toner, kan sættes op efterhånden.
- Man kan også gøre det med tre- eller firklange, eller intervaller.
2) Vælg en meget let sang, evt. en børnesang.
- Stil dig foran koret og lav "en dør" med dine arme, så når døren er lukket har du hænderne inde på brystet, når døren er åben rækker du armene ud, som hvis du skulle give et stort kram.
- Sangerne synger nu sangen.
- Når døren er åben synger de ud i rummet med hinanden, men når døren lukker, skal de synge videre inde i hovedet. Du kan åbne og lukke døren som du synes, og så skulle alle gerne være nået lige langt i sangen, når døren åbner igen. Start med at lukke døren i kortere tid og gør det så sværere efterhånden. Det kan også være en god idé at hjælpe lidt med tempoet i nogle tilfælde.
3)Hvis I arbejder med Solfége, så lær sangerne en lille sang, som de kender godt. I synger den som i plejer, men nu skal i udelade én af tonerne, det kunne være mi. Det tvinger sangerne til at synge mi inde i hovedet, så de ved hvordan de skal komme videre. I kan fjerne flere og flere toner for at gøre det sværere.
Sangteknik
Når vi skal omsætte den indre musik til musik i det fysiske rum, skal vi bruge vores sangtekniske færdigheder. Alle elementer af sangteknik har forbindelse til intonation. Dvs. vores holdning, vores støtte, klangrummmet, kæbeposition, tungeposition, vokaler, konsonanter, vibrato osv.
Derfor er det altid en god idé at arbejde helt generelt med sangteknik, så sangerne får en bedre forståelse af, hvordan det føles at synge på forskellige måder, og også kan lære at mærke hvornår noget føles forkert.
Arbejder man kun med én sanger, så kan det formentlig høres, hvad der ligger til grund for eventuelle intonationsproblemer, men som korledere arbejder vi ofte med store grupper, og så handler det virkelig om fejlfinding.
Der er nogle ting, som vi skal være opmærksomme på i arbejdet med kor, og det er for det første, at vi som sangere forholder os til vores egen intonation, men som korsangere forholder vi os også til hinandens, hvilket betyder, at vi påvirkes, hvis sidemanden synger noget andet end os selv.
En anden ting, er at når vi synger mange sammen, kan vi let komme til at synge højere for at høre os selv, hvilket kan lægge pres på stemmen og gøre intonationen dårligere, eller modsat hvor man synger meget stille for ikke at stikke ud, hvilket gør lyden mere luftig, fordi stemmelæberne ikke har de optimale forudsætninger for at vibrere. Derfor bør vi finde et leje, hvor korsangerne både kan høre sig selv og hinanden.
Når vi synger sammen er der endnu en sangteknisk færdighed, der er essentiel i kor. Den handler om vokallyd. Det at producere en enslydende vokallyd har stor betydning for intonationen, og her må man godt være lidt ekstra opmærksom i sin opvarmning. Når man arbejder med vokaler i musikken, da kan det være en god idé at isolere ordene og blive enige om vokallyd, vokallængde og endelser, så alle synger med samme lyd. Bemærk, at de ikke behøver at lave lyden på samme måde, den skal bare lyde ens.
Musik og sanser
Sidst men ikke mindst, så giver vi vores sangere de bedste forudsætninger, hvis vi kan give dem så mange parametre at forstå musikken ud fra, som muligt. Jo flere sanser og jo mere krop vi kan sætte i spil, des bedre et udbytte får vi. Derfor, når vi laver opvarmning, indstuderer, laver detaljerarbejde eller leger, så prøv at sætte så mange elementer i spil som muligt. En øvelse fungerer allerbedst, hvis der både er noget kropsligt/taktilt, visuelt og auditivt, for så kan vi både mærke og forstå den musik, vi skaber.
Der er nogle af de værktøjer, som vi har gennemgået i de andre emner, som er ideelle til at sætte sanserne i spil og som indeholder visuelle, kropslige og auditive elementer, f.eks. solfege og vocal painting. Har man mod på at arbejde med de værktøjer, så kan man helt sikkert også opnå en bedre intonation, ovenikøbet mens man har det sjovt med det.