Solmisation/solfege
Kortools bidragsydere 2024: Korkollektivet
Her finder du en introduktion til solmisation/solfege i den pentatone skala og nogle øvelser til hvordan du kan introducere det i dit eget kor og lege med det sammen med sangerne.
Solmisation
Solmisation, Solfege, solfa. Kært barn har mange navne. Fælles for dem er, at de beskriver et tonesystem. Der er en visuel del, en auditiv del og ikke mindst en taktil fornemmelse for hvordan tonerne ligger i forhold til hinanden. Solfege er derfor også en del af den kropslige hørelære. Derudover har Solfege også nogle musikalske egenskaber som transcenderer øvelsesniveauet, hvor vi kan skabe ny musik og sætte det sammen i uendelige kombinationsmuligheder.
Solmisation kan både bruges med et fast ‘do’ og et flytbart ‘do’. Hvis ‘do’ er flytbart, så behøver vi ikke at forholde os til hvilken toneart vi er i, men kun forstå musikken ud fra tegnene og deres betydning i skalaen. Det vil sige at ‘do’ ikke behøver at være tonen C, men derimod kan være en hvilken som helst tone, som så skal opfattes som grundtone.
Solfege er et godt redskab at bruge i indstuderingen, eller som en øvelse inden indstuderingen til at forberede svære intervalspring eller til at give en fornemmelse af den toneart, man befinder sig i.
Derudover er det et ideelt redskab til at akkompagnere et stykke musik. Du kan som korleder lave små korstemmer som passer til melodien, og hvis du har mod på at dirigere med begge hænder, så kan en del af koret følge den ene hånd, mens den anden gruppe følger den anden hånd. På den måde kan du skabe et tostemmigt arrangement, som koret ikke behøver at indøve på forhånd, men kan læse i nuet, hvis de kender systemet.
Hvis du før har arbejdet med solfege, og undrer dig over, at tegnene for me og le ser anderledes ud, så er grunden, at når vi arbejder med systemet i en sammenhæng, hvor vi skal kunne aflæse større intervalspring, så er det vigtigt, at ingen er i tvivl om, hvilket tegn der bruges. På denne måde er der mindre chance for, at sangerne kan blive i tvivl.
Pentaton - improvisation
Med den pentatone skala kan vi lave improviseret musik med et garanteret godt resultat, da det udelukkende er toner, der lyder flot med hinanden. Når man skal improvisere sammen, er det vigtigt, at man beslutter sig for, hvad resultatet skal være. Skal det være god musik, et godt grin, rytmisk udfordrende, kaotisk?
Med den pentatone skala får man en musikalsk improvisation, der er en succes, fordi det ikke kan lyde skævt eller dårligt. Tværtimod! Derudover er det overskueligt for sangerne at skulle forholde sig til fem tegn - og kun fem tegn. Det er: Do, re, mi, fa og so.
Øvelsen går ud på
Del koret ind i grupper
Du spiller eksempelvis selv rundgangen: C - Am - F - G på klaveret. Det er godt at tage udgangspunkt i C-dur, når man laver øvelserne, da det er behageligt for alle stemmetyper at synge i.
En i hver gruppe dirigerer nu resten af gruppen med do, re, mi, fa, so (Det foregår i lige det tempo, man ønsker. Sangeren bestemmer alt!)
Når koristen i gruppen har dirigeret nok, giver man lederrollen til en anden i gruppen.
Dette kan man fortsætte i en rum tid, hvor man udover at fokusere på tegnene og at synge rigtigt, kan prøve at vende ørerne udad og lytte til den musik, der foregår i rummet.
To-stemmig solmisation
Når koristerne føler sig trygge i tegnene og den pentatone skala, kan vi selvfølgelig udfordre korister med alle tegnene i f.eks. en dur-skala. Vi kan øve flerstemmighed med vores kor “on the spot” ved at dirigere en gruppe med den ene hånd og en anden gruppe med den anden hånd. Så laver vi musik, hvor vi både styrker sangernes bevidsthed om andre stemmer og samtidig træner deres intonation.
Øvelsen går ud på
Del koret op i to hold
Et hold følger venstre hånd, et hold følger højre hånd
Etabler toneart og grundtone
Start musikken og leg med det. Hvis du får lyst til at udfordre dig selv, syng da selv en 3.-stemme på solfege imens. Du kan også lave et arrangement, hvor du (eller en solist) synger melodien, og du dirigerer akkompagnementet.
Børnekor
Solmisation fungerer hurtigt og effektivt til at lave 2.-stemmer til børnekor. En del af koret synger melodien og en anden del kan synge en overstemme, som du ikke nødvendigvis behøver at lære dem på forhånd. Du kan vise med tegnene, og hvis de viser med, reagerer de også mere korrekt på tonen, for når hænderne løftes opad, er det også naturligt at synge lysere.
Materialet er udarbejdet med udgangspunkt i filosofien om “Det intelligente kor”. For mere information gå til www.theintelligentchoir.com