Sammenhængen mellem puls og krop

Kortools bidragsydere 2024: Korkollektivet

Vores kropssprog er et vigtigt redskab til kommunikation både i forhold til at udtrykke musikken, men også i samarbejdet med de andre sangere.
Dertil kommer, at det er utrolig vigtigt for korsangere, at øve sig i at mærke musikken tydeligt i deres kroppe. Både musikkens puls og musikkens udtryk. Jo større sammenhæng der er mellem den musik vi synger og vores krop, jo bedre forstår vi musikken og jo bedre synger vi. 

Sammenhæng mellem puls og krop

At være bevidst om sit kropssprog er vigtigt for et velfungerende samarbejde i et kor. De beskeder og signaler, vi sender til hinanden via krop og mimik, når vi synger, er de bedste og hurtigste redskaber, vi har til at skabe fælles udtryk og fælles pulsfornemmelse. Vores kropslige system er nemlig  indrettet til at kopiere hinanden helt intuitivt.

En forudsætning for at arbejde med musik, hvor vi reagerer instinktivt er, at vi lærer vores sangere at stole på sig selv og deres intuition. I arbejdet med kropssproget må vi som korledere gerne gå forrest og bede sangerne spejle vores krop, men hvis der er én eller flere sangere i koret, som føler sig trygge i øvelserne, er det også en god idé, at lade dem være “spejl”. Vi kan både spejle bevægelser, men det kan også være vejrtrækninger. En fælles vejrtrækning sikrer, at vi starter ens. 

Kontakt til kroppen
Vi oplever, at mange sangere har problemer med kontakten til deres kroppe. Det er især de yngre sangere, der kan have denne tendens, fordi de bekymrer sig om, hvad vil de andre i koret vil sige eller tænke, hvis de f.eks. lader maven hænge ud, når de tager en vejrtrækning, eller de ikke står ranke og flotte, når vi skal lave stræk. Men da kroppen er vores instrument, når vi synger, skal vi turde at være i vores kroppe, og dette kræver, at der skabes et rart og trygt arbejdsrum, og at vi som korledere også selv tør at se ud, som vi gør. (Se evt. videoen “Det trygge rum”

Generelt er kropssproget i Danmark og Norden ikke så ekspressivt. Vi skal derfor vise og fortælle sangerne, hvor meget de egentlig kan med deres kroppe. 

Det er en fordel at oparbejde et kropssprog, som er let at læse og dele i et kor, så der ikke er for mange eller få udskejelser i de individuelle sangere, men at de opnår et ensformigt kropssprog. Når vi bliver mere bevidste om vores kropssprog, og de bevægelsesmuligheder vi har, kan det være med til at fjerne ‘støj’, forstået som standard bevægelser og positurer, vi har tilegnet os personligt gennem årene. En fod, der altid vipper med på pulsen, en arm ud fra maven, der kører i en bevægelse eller anden form for automatisering, da disse kan være forstyrrende for det musikalske udtryk og samarbejde. 

I udforskningen af vores kropssprog kan man f.eks. lave en leg, hvor kroppens forskellige bevægelsesmuligheder afprøves. Med udgangspunkt i et vers af en sang, som koret kender rigtigt godt, stiller korlederen (eller skiftende sangere) forskellige opgaver. Det kunne være: “bevæg kun overkroppen mens underkroppen står stille” eller “bevæg kun armene” eller andre små øvelser, hvor sangerne bliver bevidste om deres kropsdele. 

Man kan også prøve at “synge med kroppen”, så den viser, hvad vi vil udtrykke med musikken. F.eks. kan bevægelser til musik, der synges meget legato, være lange bevægelser i kroppen og staccato kan være små hop eller spjæt. Kroppen skal bevæge sig i forlængelse af musikken og ikke som et automatiseret vedhæng.

Fraseringsøvelse
Øvelsen går ud på
Spil et stykke musik eller sæt noget på. 

Kroppen skal udtrykke det, vi hører. 

Gå frem mod 1-slaget

Hele kroppen skal være i bevægelse.

Brug f.eks. parametre som volumen og tempo. Jo højere volumen, des større krop og bevægelser. Tempoet giver sig selv - her skal de selvfølgelig følge trop. 

Det trygge rum er vigtigst

Målet er, at vi skal lave bevægelser i vores personlige rum, der passer til musikken. 

Denne øvelse er god til musik, der flyder, og hvor den indre puls er vigtig. Her skal korsangerne selv tage ansvar for at kunne mærke og fornemme de forskellige slag i en takt - dog med udgangspunkt i, at vi alle mærker 1-slaget. 

Beat-øvelse
Hvis man har musik, der er drevet frem af beat, f.eks. med trommer, beatbox eller bare en tydelig fast puls i akkompagnementet på klaveret, kan man bruge en anden øvelse! 

Øvelsen går ud på
Spil et stykke musik eller sæt noget på. Her kan det være en fordel, at det er en sang, som sangerne kender. Så det er nemmere at give slip i kroppen, og de kan lave sammenhængen mellem krop og stemme i øvelsen samtidig.  

Kroppen skal udtrykke det, vi hører. 

Bed korsangerne om at gå på 1-, og 3-slaget. Fødderne står stille på de andre slag, men kroppen viser stadig pulsslagene.

Bed korsangerne skifte og i stedet gå på 2-slaget.

Skift rundt imellem hvilke slag sangerne skal gå på og bliv ved til sangen er færdig eller til de forskellige slag fornemmes i korsangerne.  

Det trygge rum er vigtigst

Børnekor
Man kan også bruge disse øvelser, hvis man har børnekor. Børn kan have tendens til at skulle fodres lidt oftere med beskeder, da kedsomhed kan lede til distraktioner, så vær opmærksom på dette især i legato-øvelsen. 

I forbindelse med beat-øvelsen er det en god idé at bruge musikke de kender, og bare lade dem “danse derudaf”. Dette kan også kombineres med en stopdans. Tæl gerne højt, så de kan lære sammenkoblingen mellem pulsslag og musikken. 

I børnekor er sangerne tit gode til helt umiddelbart at kopiere det, som korlederen eller de andre sangere laver, og dette kan man få en masse sjov ud af. Nogle gange er det med puls svært at forholde sig til, så her kan være en god idé at lave nogle indledende øvelser for at give dem en god pulsfornemmelse. Det kunne f.eks. være: Spejl hinanden, klap eller tramp på 1, 2, 3, 4 eller lav navnerunde i puls.