Puls og rytme
Kortoolsbidragsydere 2024: Korkolletktivet
Præsentation af øvelser, der bidrager til forståelsen af rytmer og noderværdier, både kropsligt og teoretisk, gennem arbejdet med “rytmesprog” og håndtegn.
Puls og rytmer
Når vi arbejder med puls og rytmer, er det vigtigt, at vi har nogle pejlemærker, der fortæller os noget om tempo, underdelinger, taktart - altså hvordan rytmikken forstås. Det er et grundlag for musikken, at vi har en fælles forståelse for rytmer, toner, klang og udtryk. Det skal vi have både indeni og udenpå.
I princippet kan man klare sig som korsanger uden at have en fornemmelse af puls i kroppen, hvis du har en dirigent, der er tydelig nok, men resultatet vil uanset hvad blive bedre, når vores sangere også selv tager ansvar for musikken. Hvis vi evner at skabe en kropslig forbindelse til puls og gøre den synlig for andre, gennem kropssprog og mimik, så har vi det ideelle fundament for at skabe god musik med hinanden. For når vi kan aflæse hinandens kropssprog og reagere instinktivt, kan vi synge præcist sammen.
Underdelinger
Etableringen af underdelinger sker i kroppen og i pauserne mellem slagene. Hvis vi ‘fylder pauserne ud’ med lyde af underdelinger, vil pausen fra den ene fjerdedel til den næste føles mindre, og vi har derfor tendens til at holde tempoet. Det kan skyldes, at vi ikke er vant til stilheden, og vi bliver for ivrige efter at komme videre. Trommeslagere bruger ghost notes, og det kan vi sangere også. De lyder forskellige, alt efter hvem der siger dem, og man kan ikke gøre det forkert. Etablering af underdelinger kan ske som en start på en sang, så får vi startet en motor, får fælles grundlag og kan køre afsted derfra.
Når underdelingerne er etableret, kan vi bruge vores rytmesprog (og håndtegn):
Di = 4.-del
Di da = 8.-dele
Digedage = 16.-dele
Dibada = trioler
At arbejde med rytmesprog giver mange fordele. Korlederen kan aktivere følelsen af rytmerne i stedet for at forklare dem, og vi kan lave en forbindelse til forståelsen af noder. Når vi bruger rytmesprog med både tale og håndtegn, laver vi flere indgangsvinkler til sangerne for at forstå nodeværdier - og vi vil alle gerne have sangere, der kan læse noder og begå sig i en node.
Rytmer kan i sig selv være uoverskuelige, men ved at dele det op, fjerne teksten fra noden og bruge digedage bliver det enklere at gå til, og så kan vi skrue op for sværhedsgraden efterfølgende.
Øvelsen går ud på
Sæt tempo - etablér underdelinger og ghostnotes
Bed korsangere om at deltage med deres personlige ghost notes
Korleder viser tegn (OBS: Husk forberedelsestid. Korsangerne skal ku’ se, hvad de skal i et sekund før de skal respondere.)
Rytmebattle
Når vi har fået fælles pulsforståelse, og vi forstår håndtegnene, kan vi lave en rytmebattle. Vi kan forklare, hvordan trioler fungerer, og hvordan man tæller dem over 16.-dele, eller vi kan være effektive og vise dem det.
Det er altid godt med kærlig konkurrence, og denne garanterer smil på læben, en smule forvirring og en bedre forståelse af rytmer, puls og krop.
Øvelsen går ud på
Del koret op i to hold
Sæt tempo - etablér underdelinger og ghostnotes
Bed korsangere om at deltage med deres personlige ghost notes
Korleder viser med sin ene hånd tegn til hold 1, anden hånd tegn til hold 2.
Hvis det skal blive sværere, sæt da tempoet op, lad en korsanger vise tegn, indsæt andre ord i stedet for digedage - men stadig samme rytme.
Børnekor
Hvis man har børnekor, kan det overføres direkte. Det kan være en god idé at finde på sjove ord at indsætte i stedet for digedage, så der er et tema fx påske:
Di = Kors, Di da = æsel, digedage = tornekroner , Dibada = påskeæg
Materialet er udarbejdet med udgangspunkt i filosofien om “Det intelligente kor”. For mere information gå til www.theintelligentchoir.com